Ako napísať tlačovú správu

Nudné texty, plno anglicizmov, text, ktorý sa páči klientovi a nie PR manažérovi či novinárovi. Toto sú hlavné prešľapy pri písaní tlačových správ.

Tlačové správy sú starý, ale niekedy nevyhnutný nástroj komunikácie smerom k médiám. Najmä v tom smere, ak chceme zasiahnuť masovo veľa novinárov. Tu však existuje to zradné – novinárom takto posielajú správy desiatky firiem, mail si mnohí ani len neprečítajú.

Tu je niekoľko zásadných pravidiel, ako písať tlačové správy:

TITULOK

Ak sa čitateľ, v tomto prípade novinár, rozhodne prečítať si váš text, bude to závisieť najmä na titulku. Predstavte si samých seba – neprečítate si vždy všetko, čo vám v mailboxe pristane. Vyberáte si. Aj novinári. Titulok musí byť krátky, úderný, použite slová vyzývajúce k akcii. Snažte sa, aby sa vám titulok zmestil do jedného riadku.

PEREX

Ak prešli titulkom, máte druhú šancu zaujať. Perex musí dovysvetliť váš titulok. Ale opäť: akčne, úderne a pútavo. Používajte kratšie vety

TEXT

Samotný text je ďalšou šancou, aby sme novinárov zaujali a dodali im plnohodnotnú a zaujímavú informáciu. Úvod textu má obsahovať to najdôležitejšie, čo chceme správou povedať – čo, kde, kedy. V prvých vetách musí byť zhrnuté všetko aktuálne, čo chcem v správe povedať, či už ide o začiatok predaja výrobkov, rozbeh vývoja, investíciu, produktovú správu… Všetko ostatné, a to sa týka aj dôvodov, reakcií, vysvetľovanie a ďalšie informácie dopĺňajúce hlavný bod správy, dajte v druhej až tretej časti správy. Nenúťte novinára sa prehrýzať sa textom a premýšľať nad tým, prečo by to malo byť pre neho zaujímavé.

IDEA

Pri samotnej tvorbe textu sa mnohí držia jasného pravidla – odpromovať to, čo klient chce. Či už ide o novú službu či produkt. Len o tom by to však byť nemalo. Snažme sa predať modernú ideu daného produktu či služby. Vsaďme ho do obsahu, príbehu, emócie.

PÄTIČKA

Pätička správy môže krásne poslúžiť. Nikdy nezabudnite do nej spísať najdôležitejšie fakty o spoločnosti. Zrozumiteľne uveďte, čím sa zaoberáte, môžete tiež priložiť link na vašu stránku.

CIELENIE

Mnoho správ je zle cielených Mnoho firiem robí tú chybu, že jednoducho pošlú e-mail s tlačovou správou médiám, ktoré „len“ poznajú. Slovensko je síce malé, ale médií tu máme naozaj neúrekom a veľa ich je špecializovaných či rovno odborných. PR agentúry majú ich zoznam a aj zameranie. Ba čo viac, dokážu správu poslať priamo novinárovi, ktorý sa venuje práve takým témam, ako je tá vaša. Uvediem príklad: klient predáva chladničky. Keď pošle tlačovú správu o nových výrobkoch maistreamovým médiám, ostane jeho správa bez povšimnutia. Ak však zvolíte novinársky atraktívnu tému – napríklad trvanlivosť potravín a plytvanie, je to úplne iná pesnička.

Foto: pixabay.com