Návod, ako si vybrať správneho influencera

Platené spolupráce s blogermi a influencermi sú stále v kurze a ešte nejaký čas aj budú. Platí tu jednoduchý vzorec: keď vášmu potenciálnemu zákazníkovi odporúča produkt internetová celebrita, ktorej verí a ktorú obdivuje, môže to mať rovnako veľkú váhu ako reklama v televízii. Ako postupovať pri výbere influencera a na čo si dávať pozor? Pozrite si otázky a odpovede.

Otázka č.1: Aký rozpočet si pripraviť?

Mnohé agentúry sa už stretli s takto znejúcou požiadavkou klienta: o spoluprácu oslovíme influencera s minimálne 80-tisíckou sledovateľov, ktorému za 2 instagramové posty a 3 dni stories ponúkneme sadu našich produktov v hodnote 500 eur. Takto to ale nefunguje. Rovnako ako televízie, rádiá, či noviny majú svoju cenu inzercie určenú počtom divákov/poslucháčov/čitateľov, tak ju majú aj influenceri. A predovšetkým tí vplyvnejší s počtom followers nad 10-tisíc eur sa len tak na bartrový obchod prehovoriť nenechajú. Svoju cenu poznajú a za svoj čas si nechajú zaplatiť. Cena je individuálna, no aj tu platí, že čím väčšiu a dlhodobejšiu spoluprácu si s influencerom nastavíme, tým môže byť konečná cena za príspevok výhodnejšia.

Otázka č.2: Čo robiť, keď predsa len nemáme budget nazvyš?

V takejto situácii pomôže úprimnosť a fakt, že o spoluprácu požiadame malého influencera. Aj keď bude mať len niekoľko stoviek sledovateľov, spolupráca môže byť skutočne efektívna. O to väčšmi ak našu značku pozná, má ju rád a v minulosti už produkt testoval či používal.

Otázka č.3: Ktorý je ten správny?

Pri výbere influencera si dajme záležať. Netlačme len na počet fanúšikov, no všímajme si, kto za profilom stojí, aké má hodnoty i zloženie fanúšikov a sami si utrieďme, či sa chceme s takýmto profilom spojiť. Len na ilustrovanie situácie: nie je úplne ideálne osloviť o spoluprácu influencera, ktorý si svoju značku buduje vo fitness komunite s cieľom propagovať náš nový hamburger. Síce netvrdíme, že aj takéto spojenie nemôže priniesť želaný úspech, musí však byť dotiahnuté do poslednej bodky a dávať zmysel.

Ak výber influencera trafíme a, navyše, necháme mu do maximálnej možnej miery voľnú ruku v kreativite príspevkov (predsa len, je to on, kto svojich fanúšikov pozná najlepšie) – náš produkt bude propagovať s radosťou. A toto nadšenie ocení aj verejnosť.

Otázka č.4: Na akých influencerov si dávať pozor?

Na prvý pohľad majú všetko. Pekné fotky, príjemnú komunikáciu a neraz i desaťtisíce sledovateľov na sociálnych sieťach. Avšak, keď si pozriete ich skladbu fanúšikov, zistíte, že si ich „náš“ influencer len nakúpil. K tomuto len jediné: zrejme nechcete investovať čas, peniaze a produkty na človeka, ktorý vám neprinesie očakávanú hodnotu?

Rada na záver:

Spolupráce s influencermi sa mnohým značkám oplatili, niektorým však nie. Preto treba byť – tak ako všade – aj tu ostražitý. No a v prípade, že nemáte skúsenosti s takouto formou spoluprác, resp. len minimálne – najmite si odborníkov. Nielenže vám pomôžu ujasniť si ciele a očakávania, vyberú vám aj správneho influencera a nastavia formu spolupráce tak, aby boli obe strany spokojné.

Foto: pixabay.com