Prečo novinári potrebujú odborníkov na rôzne sektory

Je to jeden z problémov, s ktorým denne bojujú nielen slovenskí novinári. Nájsť skutočného odborníka, ktorý vie zaujímavo a trefne komentovať aktuálne dianie v ekonomike či biznise je totiž niekedy nadľudská sila. A tak redaktori oslovujú zväčša tých istých odborníkov vo svojej branži, z čoho sú neraz zúfalí nielen novinári, ale aj čitatelia. Pokiaľ by ste sa radi videli v médiách, máme pre vás niekoľko tipov, ako sa stať vyhľadávaným odborníkom vo svojej branži.

Najskôr využite správny čas, kedy sa novinárom predstavíte. Objasníme to na konkrétnom príklade. Ak Slovenskom otriasa potravinový škandál, je viac ako pravdepodobné, že redakcie hľadajú názory ľudí z fachu. Na vopred pripravený a presne zacielený media list pošlite do redakcií svoj názor na aktuálnu udalosť, ktorý – v ideálnom prípade – podložíte faktami. Je skutočne vysoká šanca, že vám niekto z redakcie zavolá a bude sa chcieť s vami porozprávať.

Je tu však aj iná cesta: vyznáte sa v štatistikách a dátach? Ponúknite ich médiám. Novinári majú neraz plné ruky práce a sami pozabudnú, či o tom dokonca nevedia, že niekde na webe už visia zaujímavé čísla. Ak chcete vystupovať v úlohe odborníka, pamätajte na to, že tieto dáta musíte vedieť aj okomentovať. Pripravte si odpovede na základné novinárske otázky: kto?, čo?, kedy?, kde?, prečo?, ako?

Možno sa pýtate, prečo by tieto tipy mali fungovať? Pokiaľ si pozriete autorské materiály, tak zistíte, že snaha o citovanie odborníkov je naprieč všetkými médiami. Platí, že hoci novinár môže do príspevku použiť citáty zákona, no je to suché a v článku to neraz nefunguje. A navyše, nikto mu nedá do článku o nových normách a predpisoch pre rodinné domy taký pohľad ako človek zo stavebnej firmy.

Mimochodom, tento návod výborne funguje ako pri malých firmách, tak aj pri ekonomických obroch. Ako príklad uvedieme banky. Tie majú analytikov, ktorí sa často vyjadrujú v médiách k rôznym ekonomickým témam. A nemusí ísť len o financie- bankoví analytici vedia hovoriť o trhu práce, poľnohospodárstve, automobilkách, aj štátnom rozpočte. Jednoducho, takmer o všetkom. Úžitok z toho majú aj novinári, aj samotná banka.

Preto – ak ste dostatočne sebavedomá firma a máte vo svojej oblasti podnikania naozaj prehľad, neváhajte ponúknuť svojej PR agentúre možnosť vyjadrovať sa z pozície odborníka. Je dosť možné, že vám to sami navrhnú. Pamätajte, nikto od vás nechce, aby ste zverejňovali svoje know-how. V tomto prípade ide skôr o to, aby ste médiám ponúkli nestranný pohľad niekoho, kto sa v danom odvetví pohybuje a pracuje.

Foto: pixabay.com