Treba vedieť, ako novinári premýšľajú. Prečítajte si, čo je v PR veľmi častá chyba

Think as a customer. Toto je snáď najzákladnejšia podmienka pri predaji a propagácii produktu, alebo služby.

A nezáleží na tom, či pracujete s ponožkami, autami, nehnuteľnosťami či cloudom. Základná vec je zamyslieť sa na nad tým, čo na vašich zákazníkov platí.

Keď je našim zákazníkom novinár

V tomto prípade si treba uvedomiť, že zákazníkom pre agentúru je práve novinár, resp. médium.

Možno ste sa s tým stretli aj vy – klient má zaujímavú novinku, ktorú by chcel odpromovať v médiách a agentúra mu navrhne spôsob propagácie v médiách. Avšak tu začína to kľúčové – forma a spôsob spracovania. Či už ide o tlačovú správu, tlačovú konferenciu, natívny článok, alebo ponúknutá informácia novinárovi na jeho osobné následné spracovanie.

Práve tu zohráva kľúčovú úlohu agentúra a jej kreatívne podanie novinky pre médiá. Agentúra musí vedieť, čo novinár chce/môže spracovať a čo ho naopak nezaujme. Ak totiž nevieme, ako novinári premýšľajú a ako tvoria spravodajstvo či publicistické články, nebudú nás rešpektovať. Známosti nepomôžu. Najmä vtedy, ak klient nemá vyčlenený budget na nákup priestoru v médiách.

Známosti na novinárov idú bokom

Faktom je, že mnoho agentúr a PR špecialistov pochádza z novinárskeho prostredia. Inak to nie je ani u nás. Mnoho súčasných rešpektovaných novinárov sú naši bývalí kolegovia. Avšak to, že sa s nimi poznáme, nezneužívame. Nedovolili by sme si to a oni by to ani nedovolili nám. Berieme to ako beh na dlhé trate. Radšej sa viackrát zamyslím nad tým, čo klientovi (firme) ponúknem, aby to novinára (nášho zákazníka) zaujalo. V tom je kľúčová znalosť 3 vecí: treba poznať témy, ktorým sa jednotliví novinári venujú, štýlu, akým píšu a schopnosti podať veci tak, aby to malo následný efekt aj na čitateľa.

Príklad z praxe – takto sa to nerobí

Poviem príklad z praxe. Ešte tej novinárskej, keď som pôsobila v ekonomickom denníku. PR agentúra mi volala, že ich klient – producent chladených a mrazených výrobkov – uvádza na trh nový druh mrazeného produktu. Moja odpoveď, či skôr otázka znela: „A? Prečo by som o tom mala písať?“

Základná chyba – zlé cieľové médium a tým pádom zlý „predaj“ informácie. Nemôžeme predsa nútiť novinára, aby on sám premýšľal nad tým, ako by „za nás“ mohol informáciu zaujímavo podchytiť.

Zlou cestou je, rovnako, zavolať novinára na služobnú cestu a tam ho tlačiť do publikovania už vopred napísaného textu. Napísaného samotnou firmou.

Príklad z praxe – takto sa to robí

Aby sme neboli len negatívny. Uvediem aj príklad, ako sa to robí dobre. Z novinárskych čias si spomínam aj na to, ako sa dostal do povedomia istý majiteľ personálnej agentúry. Dôvod? Jeho PR agentúra ho začala promovať ako promptného človeka, ktorý vie reagovať na otázky k sociálnym veciam týkajúcim sa práca a zamestnávania.

Takže si to zhrňme. Ak chcete, aby vás médiá rešpektovali a spolupracovali s vami, nepomôžu vám kamarátstva. Prvoradé je, aby ste mali predstavu, čo novinári chcú písať a prečo to chcú písať.

Autor: Petra Jamrichová, Foto: pixabay.com